We współczesnym świecie, każda firma – zarówno ta mała rodzinna jak i olbrzymia korporacja, chcąc zapewnić jakość swojej usługi, musi dbać o wiele aspektów, kiedyś mało dostrzeganych. Jednym z kluczowych zadań jest obecnie właściwe i umiejętne budowanie komunikacji w zespole swoich pracowników. Obecnie praca to nie tylko zbiór obowiązków i zadań do wypełnienia. To przede wszystkim wspólne rozwiązywanie problemów, budowanie lojalności pracowników tak, by powodzenie firmy było dla niech tak samo ważne jak dla właścicieli. To umiejętność budowania zespołu, który będzie przekonany, że w całości gra do jednej bramki. W takich warunkach codzienna praca jest przyjemniejsza, a kreatywność i wydajność pracowników większa. Aby uzyskać takie rezultaty, szef musi dbać o bliskie i pozytywne relacje między pracownikami. Imprezy firmowe są jednym w najlepszych sposobów na integrację i wspólne poznawanie się.  

Taka forma budowania relacji w zespole ma także jeszcze jeden wymierny efekt – jest często zachętą dla nowych pracowników do przyłączenia do zespołu, co w dzisiejszych czasach „rynku pracownika”, także stanowi bardzo dużą wartość. 

Imprezy firmowe mogą mieć różnych charakter – od  okolicznościowych związanych z konkretnym świętem czy jubileuszem ważnym dla firmy, poprzez integracyjne imprezy tematyczne, po bardzo luźne spotkania towarzyskie oparte np. na grach terenowych czy zabawach całymi rodzinami. O ile te ostatnie przebiegają zazwyczaj w nieformalnym stylu, także i jedzenie na nich podawane ma taki charakter. Wiele jednak z imprez może mieć bardziej uroczystą formę i taki też protokół kulinarny będzie na nich obowiązywał. I tak mogą się pojawić wystawne gale, koncerty, spektakle teatralne, połączone z poczęstunkiem. Jedne z nich mogą mieć formę przyjęć zasiadanych, przy elegancko nakrytych okrągłych stołach. Inne mogą zakładać poczęstunek w formie standing party przy wysokich stolikach koktajlowych. Jeszcze inne, organizowane w klubach czy na kręgielniach, będą opierały się w swoim menu na prostych i szybkich  przekąskach. Pozostaje jeszcze forma imprez plenerowych, którym często towarzyszy menu piknikowe, grillowe.

Od charakteru organizowanej imprezy zależeć będzie, jakie menu powinno zostać zaproponowane. 

Jeżeli impreza firmowa będzie związana z jakimś świętem – typu wigilia, Wielkanoc, menu będzie dostosowane do pewnych tradycyjnych potraw i smaków związanych właśnie z tym dniem. Oczywiście konkretne preferencje będą ustalać już poszczególni organizatorzy, biorąc głównie pod uwagę uczestników imprezy i ich preferencje.  Jedni bowiem, mocniej związani z tradycją, będą oczekiwać w przewadze dań i smaków kojarzących się im z danym świętem i regionem z którego się wywodzą. Inni, bardziej otwarci na eksperymenty kulinarne, z chęcią będą poszukiwać nowych smaków i ich nietypowych połączeń. 

Imprezy oparte na daniach podawanych przez kelnerów do stołu, będą często opierać się na schemacie: przystawka – zupa – danie główne – deser i zależnie od przewidzianego czasu trwania imprezy, poszerzane ewentualnie o zimne przekąski czy dodatkowe atrakcje kulinarne jak live cooking czy pokazy kuchni molekularnej. Przy organizacji tego typu eventów, z założenia nie istnieją ograniczenia w menu, poza fantazją organizatorów i założonym budżetem.

Eventy przebiegające w formie standing party muszą mieć menu dopasowane do takiej formy konsumpcji. Są to zazwyczaj drobne przekąski typu finger food, niewymagające często użycia sztućca. Jeżeli ilość stolików koktajlowych jest wystarczająca aby wszystkim gościom zapewnić przy nich miejsce, można zaserwować także danie ciepłe. Oczywiście,  trzeba ostrożnie komponować menu, biorąc pod uwagę przestrzeń jaką mamy do dyspozycji, oraz liczbę uczestników jaką  przyjdzie nam na tej przestrzeni ugościć. 

Imprezy organizowane na wolnym powietrzu, warto zorganizować w lekkim stylu „garden party” czy firmowego pikniku. W menu mogą się pojawić zarówno dania tradycyjnie przygotowywane na grillu jak również cała paleta zdrowych przekąsek. 

Niezależnie od charakteru imprez, stopnia ich sformalizowania czy formy podania cateringu, zawsze przy komponowaniu menu należy pamiętać o osobach będących na dietach: wegetariańskiej, wegańskiej, bezglutenowej, bezlaktozowej. Bardzo użytecznym w tej mierze okazują się stendy z nazwami potraw i zaznaczonymi na nich alergenami i składnikami. 

Na każdym evencie, smak podawanych potraw musi „iść w parze” z ich wyglądem. To co przyciągnie oko gościa, musi także zaspokoić jego podniebienie. I w tym tkwi największy sekret dobrze skomponowanego menu, a tym samym udanego i smacznego eventu 😊